Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Friday, June 25, 2010

Money Game


Korang mesti penah dengar pasal skim cepat kaya MLM (friends club,family club,star club,super team, etc). Malam td adik aku terbace pasal 1 group anti club camni kat fb. Actually aku adalah salah sorang ex dr salah 1 club yg tersenarai ha3. Tp tu dlu... Skunk aku dah xjoint lagi. Aku start kenal ngan club camni lepas kawan aku promote suh joint together sama2 cari wet poket lebih + boleh enjoy ngan ahli2 club len. Mase die start pancing, aku x bape nak layan sgt. Kawan aku kol ckp ade tiket lebih tok attend costume party kat genting. Die ckp makan minum,kenderaan,penginapan tok 3 ari 2 mlm sume ditanggung oleh club & seramai 400 orang yg akan attend party ni. Aku sekadar gelak je sbb tak bape nak caye sgt sbb cube korang bayangkan 400 org yg attend xkan la club nak sponser sume org.. mau kopak wet club kn. So aku reject bulat2 pelawaan die dan tiket tu burn camtu je.

Lepas die nek dr bercuti kat genting tu, die upload gambo dorang sume kat fb. Mmg terkejut tengok begitu ramai sgt ahli club yg attend dan sume memakai jacket warne oren tertera tulisan friendclub kat blakang jacket & Gambo hi2 drg mase costume party. Pas tengok pic tu aku mula pikir yg die xkencing aku.

So aku pon start nak joint club ni dan jumpa ngan dak2 tok sesi brainwash kat area sunway. Aku ingat kn club ni juz club biase yg jumpa kwn2 1 kepala then lepak2 tp lain lak citenye. Malam tu apa yg dorang cite mmg gempak abis. Ade level tok ahli2 yg berjaya (challenge marquise,MQ,Duke) bagai dan dorang start bukak plan and sharing2 sal bende alah ni. Menurut "mereka" club ni bukan club biase tp mereka menggunakan sistem pyramid tok cari member di bawah kite. Jika seseorang tu dapat member (P) lebih maka drg akan dapat income lebih dan bagi yg dah berjaya 1 kete mewah akan diberikan pada drg. Masa tu drg tanya income sebulan aku brape dan start wat pengiraan tok wat personnel loan.. Dorang akan berikan set penjagaan diri, duit untuk enjoy, tiap2 bulan ade trip tok ahli club dan macam2 lagi yg dorang janjikan yg buatkan aku buta ati.

Masa cristmas taun lepas, drg invite sume ahli2 club ke Hotel time square. Ade event kat sane sempena perayaan cristmas. Mase tu crowded xingat2 dengan bau dan asap rokok terkepung2 dah rase duk lam pub lak. Dat day sume org cam gile hyper, terloncat sana sini, terpekik2 cam orang ilang akal seru2 name Duke memasing. Yang peliknya mejority duke2 sume adalah org cina. Camni ke org melayu? Sanjung kaum lain dan yg kayanya org cina. Org melayu takat jd pencacai je.. Dan utk pengetahuan korang, duke2 ni sume xleh pakai. Banyak kes penyelewengan berlaku yang duke akan songlap sikit wet org bawahan. Dan yang paling menyedihkan kebanyakkan org melayu kite berenti kerja sbb dah gelap mata ngan wang. Orgnya pandai2, ade ijazah dan kerja yg baik sebelum joint club ni tp sanggup brenti kerja semata2 nak wat full time la kononya. haih sayangnya~


1 malam tu aku ade bawak P (kawan aku) tok bukak plan. Tetiba member club aku tanye "ko xde ke kawan yg keje gomen?" Mulanya aku xpaham so aku pon tanye la drg kenapa mesti gomen? Kenapa pkerja swasta xboleh? So dorang start explain kat aku yg pekerja gomen ni senang tok wat loan (biro angkasa) patut la ramai org gomen wat loan byk2 kat Bank Rakyat sebab Bank Rakyat senang nak approve dan bg pekerja swasta kite kne tengok record financial dorang. Patut la mase sesi wat senarai contact, drg asingkan pekerja swasta & gomen dlm column yg berlainan. Kalo keje gomen ni kemain lagi dorang. ayat power& layanan xsebaik pekerja swasta. Keadaan kat base dorang mmg crouded giler. Ramai sgt org yg dok layan club ni. Dari segi pakaian, accessories sumanye berjenama dan exclusive. Sume dok angkut handbag LV ke hulu hilir dan pakai kete mewah cam BMW, Fairlady etc. Kebetulan ade plak trip tok naik "star cruise" belayar dr singapore --> peneng --> phuket. Dan sumenya datang dr hasil investment partner2 bawah

Lepas tu ak
u start bawak sorang g partners dan 1 lagi soalan yg kuar "kawan ko ni anak org kaya ke?" aku mula pelik dgn soalan die. Ya dr segi perwatakan partners aku ni, die mmg seorang yg boleh diketogori dlm ketogori "cute" tp xbermakna die anak org kaya kn.. (sedang2 saja bah). Aku mula xsedap ati. Balik tu aku mula wat rumusan tentang sume ni. Aku mula berpendapat yg club ni mmg xleh pakai. Aku mula tarik diri Aku rase bersalah sbb tarik kwn2 aku ke club ni yg paling terkejut *tup *tup orang yg tarik aku masuk ke club ni pon dah tarik diri lepas ditipu RM15K kalau xsilap.




Alhamdulillah skunk aku rase slesa ngan life aku dan cari rezeki dengan hasil titik peluh sendiri tanpa menipu org dan makan hasil orang lain.

pesanan kat lua sana : Jangan high high good good sgt kunk korang nyesal kne tanggung utang keliling pinggang. Spotcar tah kemana family pon tunggang langgang.



2 comments:

  1. isk3..ade pulak yg mcm nie eh..

    ReplyDelete
  2. mcm2 ade nowa. yg gune fb leh dpt wet tu pon lebih kurang same. so better jgn masuk la.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...